Plan i harmonogram działań Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego na rok szkolny 2023/2024
dla Branżowej Szkoły I Stopnia Nr 2 im. H. Cegielskiego
* Efekty zostaną przedstawione po dokonaniu ewaluacji.
Obszar / moduł | Zadanie |
Osoba odpowiedzialna za realizację działań |
Odbiorcy | Termin realizacji | Efekty (cele) * | Metody i formy realizacji działań |
Obszar 5 |
Zapoznanie Rady Pedagogicznej z Wewnątrzszkolnym Systemem Doradztwa Zawodowego | Dyrektor szkoły | Członkowie Rady Pedagogicznej | Wrzesień 2023 | Poszczególni nauczyciele znają swoje zadania i obowiązki w ramach doradztwa zawodowego | Rada Pedagogiczna |
Obszar 5 |
Zapoznanie Rodziców z WZDZ | Wychowawcy klas | Rodzice uczniów | Zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami | Spotkanie z rodzicami | |
Obszar 5 |
Spotkanie wychowawców klas – wymiana ciekawych ćwiczeń i scenariuszy lekcji z zakresu rozwijania kompetencji miękkich |
Doradca zawodowy/ pedagog |
Nauczyciele | Zgodnie z harmonogramem spotkań Rady Pedagogicznej | Wymiana doświadczeń | |
Obszar 3 Moduł 1 Poznanie siebie; Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy; Moduł 3 Rynek edukacyjny / uczenie się przez całe życie, Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego (zgodnie z Rozporządzeniem MEN). | Doradca zawodowy | Uczniowie Branżowej Szkoły I Stopnia | Minimum 10 godzin w całym okresie nauczania | Zajęcia grupowe prowadzone metodą warsztatową | |
Obszar 3 Moduł 1 Poznanie siebie; Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Realizacja cyklu zajęć dotyczących rozwoju zawodowego podczas godzin z wychowawcą | Wychowawcy klas | Uczniowie | Zgodnie z planem pracy wychowawcy klasy | Zajęcia grupowe prowadzone metodą warsztatową | |
Obszar 3 Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy |
Realizowanie elementów doradztwa zawodowego na zajęciach przedmiotowych z uwzględnieniem specyfiki danego przedmiotu (zgodnie z podstawą programową) | Nauczyciele | Uczniowie | Zgodnie z planem nauczania poszczególnych przedmiotów | Zajęcia grupowe | |
Obszar 3 Moduł 1 Poznanie siebie; Moduł 3 Rynek edukacyjny / uczenie się przez całe życie |
Udział uczniów w zajęciach rozwijających zainteresowania | Nauczyciele prowadzący zajęcia rozwijające zainteresowania | Zainteresowani uczniowie | Zgodnie z harmonogramem zajęć rozwijających zainteresowania |
Udział w zajęciach rozwijających zainteresowa- nia |
|
Obszar 3 Moduł 1 Poznanie siebie; Moduł 3 Rynek edukacyjny / uczenie się przez całe życie |
Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów |
Wychowawcy/ nauczyciele przedmiotów | Uczniowie |
Zgodnie z planem pracy wychowawcy klasy Zgodnie z planem nauczania poszczególnych przedmiotów |
Udział w konkursach, przygotowanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych |
|
Obszar 3 Obszar 5 Moduł 1 Poznanie siebie; Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy; Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Praktyczna nauka zawodu |
Pracodawcy/ rodzice |
Uczniowie | Zgodnie z umową zawartą pomiędzy pracodawcą a rodzicami/ prawnymi opiekunami ucznia |
Udział uczniów w zajęciach praktycznej nauki zawodu prowadzonych u pracodaw-ców, na zasadach dualnego systemu kształcenia |
|
Obszar 3 Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy |
Realizacja zajęć w ramach teoretycznych przedmiotów zawodowych | Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych | Uczniowie | Zgodnie z harmonogramem teoretycznych przedmiotów zawodowych |
Zajęcia w ramach kształcenia zawodowego w formie zajęć zwanych teoretyczne przedmioty zawodowe |
|
Obszar 1 Obszar 3 Obszar 5 Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy Moduł 3 Rynek edukacyjny / uczenie się przez całe życie |
Udział w projektach wymiany zagranicznej w ramach programu Erasmus + | Wicedyrektor/ zespół nauczycieli jęz. obcych |
Zainteresowani uczniowie | Zgodnie z harmonogramem wyjazdów | Udział uczniów w stażach zagranicznych | |
Obszar 1 Obszar 3 Moduł 3 Rynek edukacyjny / uczenie się przez całe życie |
Inspirowanie do zdobywania nowych umiejętności poprzez udział w dodatkowych zajęciach zawodowych |
Nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych | Zainteresowani, pełnoletni uczniowie | Zgodnie z harmonogramem zajęć KKZ | Udział w bezpłatnych kwalifikacyj-nych kursach zawodowych | |
Obszar 5 Obszar 1 Obszar 4 Moduł 3 Rynek edukacyjny / uczenie się przez całe życie Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy |
Organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy m. in. z CWRKDiZ |
Dyrektor szkoły/ przedstawiciele instytucji związanych z rynkiem pracy/ wybrani nauczyciele |
Uczniowie | Zgodnie z harmonogramem imprez i przedsięwzięć | Zajęcia grupowe prowadzone metodą warsztatową | |
Obszar 5 Obszar 3 Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy |
Zwiększenie szans na rynku pracy dzięki współpracy z wiodącymi przedsiębiorstwami: Teknia, Nestle,Famot |
Dyrektor szkoły/ przedstawiciele przedsiębiorstw | Uczniowie | Zgodnie z harmonogramem imprez i przedsięwzięć |
Wizyty studyjne w Teknia, Nestle ,Famot praktyki zawodowe |
|
Obszar 1 Obszar 4 Moduł 2 Świat zawodów i rynek pracy Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Udział w targach branżowych | Nauczyciele przedmiotów zawodowych | Uczniowie | Zgodnie z harmonogramem ogólnopolskich i międzynarodowych targów branżowych | Wycieczki szkolne | |
Obszar 3 Moduł 1 Poznanie siebie Planowanie własnego rozwoju |
Organizowanie konkursów zawodowych i przygotowanie uczniów do konkursów pozaszkolnych |
Nauczyciele przedmiotów zawodowych |
Uczniowie | Zgodnie z harmonogramem imprez i przedsięwzięć szkolnych oraz wg harmonogramów zewnętrznych | Udział w konkursach | |
Obszar 3 Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Stosowanie metod aktywizujących (np. metoda projektów, symulacja) wpływających na zwiększenie zaangażowania uczniów i samodzielności w planowaniu kariery |
Nauczyciele | Uczniowie | Zgodnie z planem nauczania poszczególnych przedmiotów | Zajęcia grupowe z użyciem metod aktywizujących | |
Obszar 1 Moduł 3 Rynek edukacyjny/ uczenie się przez całe życie Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Informowanie o ofercie kształcenia po ukończeniu szkoły branżowej |
Wychowawcy/ doradca Zawodowy |
Uczniowie/ rodzice |
Zgodnie z planem pracy wychowawcy Zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami |
Zajęcia z wychowawcą, spotkania z przedstawicielami szkół dla dorosłych, przedstawienie oferty edukacyjnej ZSUG dla dorosłych | |
Obszar 4 Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e -zasobów) ułatwiających poruszanie się po rynku pracy i rynku edukacyjnym, planowanie własnej działalności i samopoznanie. Udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik). |
Bibliotekarze/ dyrektor szkoły/ doradca zawodowy/ nauczyciele |
Uczniowie | Zgodnie z programem edukacji czytelniczo- medialnej i planami nauczania poszczególnych przedmiotów | Zachęcanie uczniów do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi | |
Obszar 1 Obszar 3 Moduł 1 Poznawanie siebie Moduł 4 Planowanie własnego rozwoju |
Inspirowanie i pomaganie w przygotowywaniu przez uczniów Indywidualnych Planów Działania |
Doradca Zawodowy | Uczniowie | Zgodnie z harmonogramem zajęć z doradztwa zawodowego | Zajęcia projektowe | |
Obszar 3/ Poznanie siebie; Świat zawodów i rynek pracy; Rynek edukacyjny / uczenie się przez całe życie, Planowanie własnego rozwoju |
Indywidualne porady i konsultacje w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej |
Wychowawcy/ Doradca zawodowy/ pedagog |
Wszyscy uczniowie wg potrzeb | Minimum raz na pół roku | Indywidualne konsultacje i porady | |
Obszar 1 |
Indywidualne porady i konsultacje | Doradca zawodowy/ pedagog | Wszyscy rodzice wg potrzeb | Wg potrzeb, zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami i dyżurów nauczycieli | Indywidualne konsultacje i porady | |
Obszar 1 | Przedstawienie rodzicom procedur przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie | Wychowawcy klas | Rodzice | Zgodnie z harmonogramem spotkań z rodzicami | Spotkanie z rodzicami | |
Obszar 1 | Zajęcia informacyjne: Omówienie procedur egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie | Wychowawcy klas | Uczniowie | Zgodnie z planem pracy wychowawcy | Wykład | |
Obszar 1 | Zajęcia dla uczniów – okiełznać stres na egzaminie |
Pedagog / wychowawcy klas |
Uczniowie | Zgodnie z planem pracy wychowawcy, w ramach zajęć z programu wychowawczo-profilaktycznego | Warsztaty podczas zajęć grupowych z pedagogiem i lekcji z wychowawcą | |
Obszar 1 | Dokonanie ewaluacji WSDEZ | Doradca zawodowy/ wychowawcy klas | Dyrektor szkoły | Czerwiec 2024 | Przygotowanie pisemnej informacji o wynikach ewaluacji | |
Obszar 1 | Przeprowadzenie diagnozy potrzeb z zakresie doradztwa zawodowego na kolejny rok szkolny | Doradca zawodowy/ wychowawcy klas |
Uczniowie/ rodzice/ nauczyciele |
Czerwiec 2024 | Ankiety dla 3 grup odbiorców | |
Obszar 1 | Opracowanie wyników diagnozy | Doradca zawodowy | Dyrektor szkoły | Czerwiec 2024 | Przygotowanie informacji na temat potrzeb związanych z doradztwem zawodowym na kolejny rok szkolny |