Zespół Szkół Usługowo-Gospodarczych

w Pleszewie

• Szkoła prowadzona przez specjalistów dla przyszłych specjalistów
  • Szkoła wielu kierunków i wielu możliwości rozwoju osobistego
  • Zaufały nam pokolenia - ZSUG
  • W życiu ważne jest co robisz i kim będziesz
  • Zdobądź zawód z przyszłością

Wycieczka do Pragi

Wycieczka do pragiW dniach 10-11 czerwca 2019 roku 30 uczniów naszej szkoły wyjechało na wycieczkę do Pragi. Praga jest jednym z najbardziej fascynujących miast Europy. Pragę założyła mityczna księżniczka Libusza. Historycznie władzę książęcą do miasta sprowadził książę Borzywoj I w IX wieku. Nazwa PRAGA  wywodzi się prawdopodobnie od  progów na rzece Wełtawie. Miasto, podobnie jak Warszawa, obejmuje 500 km2, zamieszkiwane jest przez ok. 1 200 000 mieszkańców.

Zwiedzanie Pragi rozpoczęliśmy od Starówki .Po drodze zatrzymaliśmy się pod pomnikiem Jana Husa. Hus był wpływowym myślicielem religijnym, filozofem i reformatorem. Uważał, że katolickie msze należy prowadzić w języku ojczystym, lub języku lokalnym, a nie po łacinie. Ogromny pomnik przedstawia zwycięskich wojowników husyckich i protestantów, oraz młodą matkę, która symbolizuje odrodzenie narodowe..Następnie udaliśmy się przed  zegar Orloj (średniowieczny zegar astronomiczny).Powstał on w 1410r. i jest arcydziełem techniki. Jednocześnie pokazuje czas staroczeski, środkowoeuropejski, babiloński , oraz fazy księżyca i znaki zodiaku .Nad Rynkiem dominuje 70 metrowa wieża Ratusza Staromiejskiego i to właśnie tam się udaliśmy, by podziwiać panoramę Pragi z lotu ptaka. Widzieliśmy szeroką Ulicę Paryską z jej kamienicami ,Stare Miasto Żydowskie z synagogami i cmentarzem, Praski Zamek z Katedrą Wita, dziesiątki wież i kopuł.

Z Rynku Starego Miasta udaliśmy się do akademika Volha, by nabrać siły na realizację kolejnych punktów wycieczki. Wieczorem udaliśmy się powtórnie w okolice Starego Rynku. Tym razem skorzystaliśmy z transportu miejskiego. autobusem udaliśmy się do stacji metra Skalka, a następnie metrem dojechaliśmy do Starego Miasta i udaliśmy się na Most Karola. Most, który ma 516 m długości, a jego balustrady zdobi ok.30 zespołów rzeźbiarskich. W trakcie wieczornego spaceru dotarliśmy do ulicy Paryskiej najbardziej luksusowej ulicy Czech, na której znajdują się butiki światowych marek. I na tym zakończyliśmy pierwszy dzień wycieczki.

Drugiego dnia udaliśmy się do dzielnicy Hradczany, w jej skład wchodzi kompleks zamku królewskiego (założonego w IX wieku), Złota Uliczka, ogrody królewskie z Belwederem oraz budowana przez sześć wieków Katedra św. Vita .Wizytę w tej ”królewskiej” dzielnicy rozpoczęliśmy od zwiedzania kompleksu pałacowo – parkowego. A następnie udaliśmy się do gotyckiej Katedry św. Vita. Najważniejszym elementem Katedry jest wspaniała Kaplica św. Wacława, w której złożone są czeskie insygnia koronacyjne. Na nas największe wrażenie zrobiło jednak monumentalne barokowe Mauzoleum z grobowcem św. Jana Nepomucena. Katedra była kościołem koronacyjnym królów czeskich. Z Katedry udaliśmy się na Złotą Uliczkę, Legendarna Złota Uliczka to szereg maleńkich, kolorowych domków, dobudowanych w XVI wieku do wnęk murów obronnych Zamku Praskiego. Początkowo mieszkali w nich strzelcy zamkowi (nad domkami biegnie korytarz obronny), później rzemieślnicy, handlarze a z czasem głównymi mieszkańcami Złotej Uliczki stała się biedota i cyganeria. Wśród rzemieślników byli m.in. złotnicy, od których nazwę przyjęła uliczka – Zlatnicka. Przy Złotej Uliczce, od 1916 roku mieszkał Franz Kafka, który w domu swojej siostry (numer 22) napisał sześć opowiadań. Z kolei w 1929 roku zamieszkał tu Jaroslav Seifert, czeski poeta, którego zbiór wierszy stworzony właśnie tutaj przyniósł mu Nagrodę Nobla. Hradczany były ostatnim punktem wycieczki do Pragi.

Każdy, kto tylko może, powinien zobaczyć Pragę przynajmniej raz w życiu. Nasza wycieczka do Pragi była wspaniałą przygodą. Uczniowie wrócili zadowoleni i pełni wrażeń oraz wspomnień, które pozostaną na długo w pamięci.

Opiekunowie wycieczki: Sabina Guz, Grzegorz Kwiatek

Organizator wycieczki :Maria Rzepka

Zespół Szkół Usługowo-Gospodarczych w Pleszewie
Biuletyn Informacji Publicznej
Elektroniczny Dziennik Lekcyjny ZSUG Pleszew
Powiat Pleszewski
Okręgowa Konisja Egzaminacyjna w Poznaniu
Microsoft School
mapa serwisu

Serwis internetowy ZSUG używa plików cookies (tzw. ciasteczka) oraz innych technologii w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie akceptujesz stosowanych przez nas technologii, powinieneś natychmiast opuścić tę stronę. W przeciwnym wypadku kliknij na przycisk Akceptuję.